torsdag 19 februari 2009

Grilltider...

Tänk dig fem stycken människor med varierande titlar som sitter bänkade runt ett bord. Tänk dig sedan att du kommer in, lite smått spänd och nervös inför situationen. Du har en - bara en - chans att göra ett gott första intryck. Är det något som inte går att göra om så är det just detta! Det sägs att det går på ett par få sekunder, sedan är ditt öde beseglat.
OK, kanske är det inte riktigt så illa, men det är trots allt viktigt. Igår befann jag mig i denna obekväma sits, anställningsintervju.
Fem personer presenterar sig och sin funktion på arbetsplatsen, där är något som går fort i alla fall - att glömma vad de heter :-). Minns första och sista, de andra tre kom på slutet. Det gäller att fokusera nu!
Något av det första jag fick veta att de räknade med att "samtalet" skulle ta ca 45 min. Jag var ute därifrån efter 75... Jag blev ordentligt grillad kan jag konstatera. Är det ett bra eller dåligt tecken??? Återstår att se. Får besked om ett par veckor gissar jag.

En fråga man brukar få vid såna här tillfällen (dock inte igår) är vilken som är ens bästa respektive sämsta egenskap. Hmmm... Det gäller att ha genomtänkta svar, tolkningsmöjligheten är stor och det kan bli så fel. Alla har inte samma uppfattning om vad som kan räknas som positivt/negativt, ååånej!

Ett exempel: "Anpassningsbar"
- Negativt tolkat: Jaha, en sån där som vänder kappan efter vinden, vågar inte stå för sina åsikter. Kan man lita på en sån?
- Positivt tolkat: Jaha, vad bra! Här händer det ju saker hela tiden så det gäller verkligen att kunna ställa om snabbt till nya situationer.

Så använd det på rätt sida skranket eller se åtminstone till att förklara ordentligt vad du själv lägger för värdering i ordet.
Jag har ett negativt ord som kan användas på mig, "otålig". Jag hatar att vänta! Speciellt på besked. Ofta är det ju så att man är beroende av någon annans besked om något för att man själv ska kunna arbeta vidare med sitt. Att behöva vänta på sånt, det är alltså inte min starka sida och det kan jag bjuda på om någon frågar om det.
Annars vill ju alla arbetsgivare ha någon som är stresstålig, självgående men samtidigt fungerar bra i grupp o dyl. Läser man annonserna så skiljer det sig inte så mycket på egenskaperna som eftersöks, det är utbildning och erfarenhet det hänger på.
Jag får i alla fall bra erfarenhet av att vänta, min otålighet prövas varje dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails