söndag 15 november 2009

Egensinniga präster

Senaste tiden har det gått att läsa om präster som ägnar sig åt diverse suspekta saker. Flytta gravstenar och ha sig, till exempel. Måste bero på att man tycker det är stenkul. Man känner sig säkert stentuff. En Fred Flinta med bautakraft. OK, jag ger mig, inte fler stendöda skämt.

Jag har fått mig berättat om en av de präster som befunnit sig i vår socken, i och för sig långt före jag flyttade hit. Han hade egenheter för sig. En av dem var att han helt enkelt var allmänt förvirrad.

På den tiden fanns det en mack här i byn, en av de där gamla rejäla, typ "Macken-macken". Vid ett tillfälle kom han flygande på sin cykel, stoppsladdade framför mackägaren och sa med andan i halsen; "Full tank." Ni kan se förvirringen hos denne bensinstationsföreståndare när han letar efter åtminstone en reservdunk att fylla, va?

En annan gång tog han med sig frugan i bilen till Jönköping. Inget konstigt med det, men av nån anledning tog han tåget hem. Frun satt kvar i bilen i sta'n.

Se'n säger elaka tungor att han setts med ett toalock under armen, tydligen istället för portföljen, men det låter nästan lite väl bra.

1 kommentar:

  1. Flyttar de gravstenar, säger du? Det var grava anklagelser...de kanske tog med dem hem för att känna sig stenrika? ;)

    Kul prälle ni haft! Det är ju de udda och spännande människorna som sätter färg på tillvaron, eller hur?

    Bra skrivet igen, Bitte:)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails