söndag 20 december 2009

Return of the dentist

På senare tid har jag ett antal nätter vaknat av samma återkommande dröm. Sätter mig upp i sängen och skrämmer slag på maken varje gång genom att utropa med darrande röst; "Har jag borstat tänderna?"
Vet inte varför detta händer eller vilket skräckscenario jag tror kommer att spelas upp om jag missat det en kväll.

Troligen har det med traumatiska händelser - förknippade med tänder - i min barndom att göra. Min tandläkarskräck fick en flygande start redan tidigt i barnaåren. Började med att första tandläkarbesöken innehöll en tant. Inte för att jag har tantskräck utan för att just denna dentala tant var till åren kommen. Tanter som kommit upp en bit i dessa år har en tendens att tappa styrka. Handstyrka t ex.

Ska man då ge sig till att dra ut friska tänder - för att få plats med resten - på ett motsträvigt barn så är det inte bra. Barnet ville helst hoppa ut genom fönstret men hölls tillbaka av tandläkartanten som hade sitt knä på barnets bröstkorg. Ja, eftersom hon var tvungen att ta i av all sin kraft hade hon klättrat upp på mig i stolen.


Nästa tandläkare var en gubbe som hatade barn. Åtminstone kändes det så. Den som för dagen med milt våld hade fått mig att inträda i detta skräckens hus (pappa eller farfar, oftast) belönades med gråt och gnäll. Jag var verkligen livrädd för denna baskerförsedde, tyske tandis. Råkade jag fälla en tår skrek han: "Tyst och sitt still!"

Efter att ha genomgått dessa behandlingar skickades jag vidare för att träffa en tandreglerare. Torsten blev min räddning! Dit var jag tvungen att åka flera gånger om året och trots att jag led flera dagar efter besöken, pga spänningar i tänderna, så var jag aldrig rädd. Vande mig vid att det inte behöver vara förenat med rädsla och tortyr att träffa tandläkare. Det finns normala människor som utbildar sig till att ta hand om tänder.

Så alltså, varför har jag mardrömmar om att glömma borsta tänderna? Tolkning?

4 kommentarer:

  1. Brrrr... minns en tandläkare i Arvika som hette Bräse.....liknande din behandling - ingen psykologi här inte - bara ryck o slit o dra!!! Inte konstigt att vår generation har tandläkarskräck!
    Tur att det blivit annorlunda för våra barn, nu får dom ju för sjutton veta vad som ska hända i munnen på dom!!!
    Kramis över skogen!

    SvaraRadera
  2. Tolkning.. nja. Det har jag ingen men jag kan berätta att jag också drömmer mardrömmar om tänder. Då är det oftast att jag plötsligt upptäcker att en tand sitter löst. Det känns fruktansvärt och jag är verkligen förtvivlad. Jag har också en massa otrevliga tandläkarminnen i bagaget så det kan nog hänga ihop det där. Men det finns säkert någon som kan det här med drömmar som har ett bra svar.

    SvaraRadera
  3. Näej kan inte tolka din dröm. Själv har jag haft tandläkarskräck så länge jag kan minnas och har därför drömt om tänder som ramlar ut eller ruttnar osv...

    Vill önska dig och de dina en riktigt god jul! Snart är vi friska och julfria.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Har hittat din blogg via Facebook,,, Du skriver jättebra, upplyftande och roligt att läsa.
    jag själv drömmer så mycket och helknasigt så jag var tvungen att köpa mig en drömtydningsbok, den har lärt mig så mycket om mig själv. I boken står det: I drömmar betyder symbolen "tänder": Bita ifrån, vara bitsk, livskraft,,, Att tappa tänderna betyder: rädsla för att bli gammal och tappa sin kraft,,,, =) God Jul

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails