fredag 8 oktober 2010

Minkarna biter sig fast

Jag känner för att skriva ett öppet brev till dem som har släppt ut minkkräken... Äsch, jag gör väl det då!

Kära (glöm det i detta läget!) vilka ni nu är som släppte ut minkarna,

Vi skulle gärna vilja att ni kommer och tar hand om dem nu. Vilka vi är?

Ja, det är vi som får våra katter uppjagade, påsprutade av minkarna så man knappt kan vara nära dem. Vi som trots allt är glada att kissen lever. Vi som inte kommer att få höra några fåglar i skogen till våren, inte se några små söta rådjurskid eller harungar. Vi som får följa våra barn hem i mörkret eftersom det är minkar som skrämmer dem när de ska hem från kompisarna. Vi som håller på att trampa på en mink när vi går ut i trädgården. Vi som har haft en mink hängande i byxbenet. Vi som måste snirkla oss fram på vägarna för att undvika att köra på de utsläppta rackarna. Vi som tycker det är äckligt när de stora minkarna har ihjäl sina mindre kamrater för att ha något att äta, om de nu inte har lyckats få sig en smakbit av det stora antal som ligger överkörda på och vid vägarna.

Vi som helt enkelt inte fattar hur (om?) ni tänkte? Varför skulle minkarna vara mer värda än alla de andra djur som nu kommer att få lida för detta? Är inte fåglar, harar, rådjur, höns, katter och andra, lika mycket värda i era ögon? Varför ska minkarna ut i naturen och - de allra flesta - dö en långsam eller våldsam död? Är den döden bättre än den de med säkerhet skulle gå till mötes på farmen?

Jag är inte för pälsfarmare, skulle ALDRIG få för mig att ta på mig en päls. Jag vill inte att djur ska plågas, inte av nån anledning. Det gäller ALLA djur. Även dem som nu kommer att försvinna från våra skogar på grund av de minkar som trots allt kommer att överleva vintern. Troligen ca 500 av 17-18000, vad jag har förstått. De kommer att rensa det de kommer åt. Men vad är väl det stora antalet offrade djur i sammanhanget? Bara de 500 får sin frihet så gör det väl inget?

Offra det stora flertalet så att några kan få det bättre. Hmmm... frestande att dra paralleller här men det tänker jag inte göra.
Men som sagt; ni är välkomna hit och hämta hem dem nu. Ta hand om det ni ordnat till. Fria minkar som stör det mesta.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails