söndag 28 oktober 2012

Snurrig lördag

Vissa grejer är svårare än andra att föreställa sig. Till dem hör inte att se min man i en bil. Om det nu mot förmodan inte är en folkracebil. Då kan det bli lite snurrigt.

Hej du Hej du - teamet - ja, det namnet och teamet är lite speciellt, goa gubbar :-) -  hade på något konstigt vis övertalat honom att han skulle testa på att köra. De grejade t o m en bil han kunde låna. Den har han och Jocke ägnat en hel del tid åt i veckan som gick, det fanns lite att ta hand om för att kunna komma till start.

Ulricehamn var målet för dagen och grabbarna gav sig iväg tidigt. Vi i hejaklacken väntade nån timme till i sängvärmen. Jag hade varit så redig och ställt bränslevärmaren på V70:n. Man måste ju tänka på miljön! Och på att inte frysa  häcken av sig, förstås.
Miljötänket togs till oanade höjder när bilskrället inte ens ville starta... Batteritorsk. Snarare strömtorsk jag veeeet, dött var det i alla fall. Nu hade vi tur och hade en annan  - relativt - uppvärmd bil att ta till, i form av en nyanländ 850. Vi bytte Volvo och drog mot tävlingen, ackompanjerade av dansbands- och julmusik. Fråga inte ens... Resan var... speciell... *s*

Fram kom vi och där möttes vi av några spända miner på gänget. Tror dock att meken var mer nervös än den som skulle köra.

Spänd förväntan inför första heatet

Jag var också lite spänd. Det är alltid värre att stå bredvid än att åka/köra själv, mycket bättre när man har kontroll och kan påverka. Första heatet gick iväg och Peter var relativt bra med i starten. Han gjorde några rundpallar på den hala banan och där blev det total korskoppling i min hjärna. Han snurra? Det finns liksom inte. Han har alltid (?) full kontroll när vi kör rally och jag litar på att han reder ut de flesta situationerna. Jag kunde inte annat än skratta åt hans snurrande. Faktiskt lite skönt att inse att det inte bara är jag som dabbar mig :-)



Lite fläktmek inför andra
Kylaren hade pajat och behövde bytas och fläkten hade lagt av pga glapp i elen, det grejade de inför andra omgången och sen var det bara på't igen. Den här gången var han med riktigt bra i starten men hamnade mitt i getingboet. Jag tyckte han skulle släppa och låta de andra köra bort sig, Jocke tyckte tvärtom; Gaaaasa, håll iiiii!
Hmmm... jag tror mitt alternativ hade varit bättre, när man ser det så här i efterhand. En räckesträff, som resulterade i framstupa sidoläge (med hjälp av bakomvarande), satte stopp för fortsatt framfart.



Hemtransport efter andra heatet ;-)

Peter prövade på lite allt möjligt i sin folkracepremiär. Vet inte om det var planerat så han kunde få åka sprillans ny hjullastare, men han ser rätt glad ut trots allt.

Sedan följde en helt otrolig insats av teamet. Det skruvades på hög och låg nivå. Något näsben som eventuellt knäcktes, blod som rann ymnigt från diverse kroppsdelar, äggaklet i rumpan och kämpaglöd som man knappt tror existerar annars. Allt detta samlade en stor skara åskådare i pausen.

It's a dirty job but someone's gotta do it...

De fick ihop det hjälpligt och kirrade så det blev start även i tredje omgången. Helt otroligt! Nu tog han sig runt alla varv trots att bilen knappt gick att styra och utan ordentlig bromsverkan. Gick i mål och kände sig ganska nöjd med dagen, trots allt. Han hade haft KUL!

Det hade vi allihop, på diverse olika sätt. Jag har under dagen bestämt mig för att köra åtminstone en folkracetävling nästa år, nu när jag har sett att t o m min käre make kan "göra bort sig" i en bil. Tjugo år är väl ingen tid?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails