torsdag 1 november 2012

Ha en bra dag!

Säger du det ofta? Eller avslutar ett mail med det, kanske? Hur ofta menar du det? Varje gång? Oj, det var inte illa. Eller är det så att du gör som jag, kör Backspace ibland?

Vissa gånger så kommer jag på mig själv med att vara på väg att skriva det. Så tvekar jag. Visst låter det lite hurtbulligt? Vill jag verkligen framstå som en så'n? Det där kan man ju slänga ur sig hur som helst, till vem som helst.

Jag har slutat drälla frasen omkring mig. Överhuvudtaget har jag blivit mer sparsam med ord. Inte här då, det kan bli lite väl många emellanåt men det bjuder jag på. Vill man inte läsa så låter man bli. Plättlätt!

När jag säger sparsam så menar jag att jag använder dem bättre. Försöker lämna ifrån mig sådant jag verkligen menar.

Det kan t ex vara att jag ser någon som har en skitfrän frisyr, någon jag inte alls känner. Oftast stannar det vid tanken men numera händer det faktiskt att jag går fram och talar om det. "Vilken häftig frissa, du passar verkligen jättebra i den!"  Personen ifråga brukar bli förvånad (konstigt, en vilt främmande människa kommer fram på det viset...) men glad. Jag blir också glad då. Visst är det härligt att göra människor glada?

Ett leende, ett vänligt hej eller tack. En förstående kommentar om t ex "Körigt idag?" till någon som ser sönderstressad och trött ut. Det behövs så lite.

Nä, minsann. Några fler hurtiga tillrop bara för att det "ska vara" blir det inte. Frågar jag någon "Hur är det nuförtiden?" så gör jag det för att jag undrar och bryr mig, inte för att ha nåt att säga.

Får jag själv samma fråga från någon som jag vet inte bryr sig ett skit om hur jag har det så finns det några alternativ att ta till:

Låtsas att du inte hör och prata om nåt annat och/eller se till att komma därifrån snarast möjligt.
Fråga om personen vill ha ett ärligt svar på det. Då brukar reträtten komma ganska omgående.

Jag slänger också ur mig negativa saker (oftast på hemmaplan) men jag jobbar på att bli bättre. Med hjälp av andra och förbättrad självkännedom som kommer med ålderns och erfarenhetens rätt.

Så - lite mer värmande, ärliga ord istället för plattityder. Vad säger ni om det?



De här tankarna späddes på av det här inlägget.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vill du lämna ett bevis på att du varit här? Vad kul, kommentarer är väldigt, väldigt välkomna!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails